Barnedåb og navngivning

Dåb

Barnet skal have navn senest 6 måneder efter fødslen enten ved dåb eller ved navngivelse til sognepræst Jakob Sandal.

Skal barnet hedde Børge eller Adam, Fillipa eller Heidi? Mulighederne er mange. Ankestyrelsens godkendte fornavne findes her

Aftale om dåb i Husby, Sdr. Nissum og Thorsminde Kirker sker ved henvendelse til kirkekontoret.
Se gudstjenesteliste med tid og sted her

Ud over den person, der bærer barnet, skal der være 2 til 5 faddere (dåbsvidner), der indføres i kirkebogen med korrekt navn og adresse. Fadderne skal selv være døbt med den kristne dåb og aldersmæssigt mindst være omkring konfirmationsalderen.

Det er vigtigt at understrege, at faddere ikke juridisk får nogle pligter eller rettigheder over barnet.
Man kan ikke bruge sit fadderskab som argument for at få forældremyndigheden i tilfælde, hvor forældrene dør. Hvis forældrene selv vil tilkendegive et ønske for barnet, hvis sådan en situation skulle opstå, kan det ske i et børnetestamente.

I vil inden dåben få mulighed til at deltage i en samtale med præsten, som gennemgår dåbsritualet og besvarer jeres eventuelle spørgsmål til dåben.

Du kan læse mere om dåben her

Navngivning

Hvis barnet ikke skal døbes, anmeldes barnets navn på borger.dk.

Ankestyrelsens godkendte fornavne findes her.